Depressie

Een depressie is een aanhoudende negatieve toestand, waarin de depressieve persoon zich vaak uitzonderlijk neerslachtig, moe en lusteloos voelt. Bij een depressie is het moeilijk om energie en vreugde te halen uit dingen die je normaal gesproken als stimulerend en leuk ervaart. Ook kan het moeilijk zijn om je te motiveren voor dagelijkse taken. Depressie kan gepaard gaan met allerlei symptomen, zoals slaapproblemen, veranderingen in eetlust, hoofdpijn en heftige emotionele buien.

Meestal wordt depressie veroorzaakt door moeilijke gebeurtenissen of tegenslagen, maar dit hoeft niet. Zeker mensen met genetische aanleg kunnen als het ware zomaar in een depressie raken. Depressie is niet voor iedereen hetzelfde. De symptomen verschillen per persoon. Ook kan het voor de ene persoon aanzienlijk meer impact hebben op het dagelijks leven dan voor de andere persoon.

Hoe werkt hypnotherapie?

Bij hypnotherapie wordt de patiënt in een lichte hypnose gebracht, een relaxte staat waarin het onderbewustzijn van de patiënt goed aanspreekbaar is. Vanuit dit uitgangspunt gaan patiënt en therapeut samen aan de slag. De klachten en bronnen van negatieve emoties worden verkend, evenals de mogelijkheden om ertegenin te gaan. Zo kunnen gedachtepatronen worden doorbroken en kunnen alternatieve reacties worden ontwikkeld. Dit kan via verschillende werkwijzen, die verschillen naar klachten, wensen en werkwijze van de therapeut. Hypnotherapie kan helpen bij verschillende lichamelijke en mentale problemen. Depressie is een van deze problemen.

Hypnotherapie bij depressie

Er wordt gekeken naar oorzaken van de depressie. Dit kan een verzameling aan kleinere gebeurtenissen en tegenslagen zijn, maar bijvoorbeeld ook een trauma. De betekenis en invloed van oorzaken kan worden aangepast. Daarnaast wordt gekeken naar emotionele reacties. Deze komen vaak automatisch naar boven en dat is wat we met hypnotherapie proberen te doorbreken. Je onderbewustzijn wordt in zekere zin een beetje ‘hergeprogrammeerd’.

Het doel van hypnotherapie bij depressie is om de aanhoudende gemoedstoestand van vermoeidheid en gebrek aan levenslust te doorbreken. Om je weer meer als jezelf te voelen en het leven weer zonnig in te zien. Voor wie midden in een depressie zit lijkt dit vaak onmogelijk, maar toch levert hypnotherapie voor heel veel mensen resultaten op.

Maak een afspraak bij mij
Heb je nog vragen of wil je weten of ik je kan helpen? Bel mij of vul mijn contactformulier in als je vragen hebt.